سپسیس؛ از علائم تا درمان

تخمین زده شده است که سپسیس سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر می‌کند. سپسیس یک بیماری نادر است که ممکن است هنگامی که فرد عوارض ناشی از یک عفونت را تجربه می‌کند؛ ایجاد شود. طبق اعلام اتحادیه جهانی سپسیس ، سازمانی که روز جهانی سپسیس را نام گذاری کرد، یک نفر در هر سه تا چهار ثانیه از بیماری سپسیس می‌میرد.

در اینجا همه چیزهایی که شما باید درباره سپسیس بدانید را آورده‌ایم:

سپسیس یک وضعیت بهداشتی جدی است که می‌تواند هنگامی که بدن به یک روش شدید به یک عفونت موجود پاسخ می‌دهد، ایجاد شود. همانطور که سازمان بهداشت جهانی (WHO) توضیح می‌دهد: “سپسیس وقتی ایجاد می‌شود که پاسخ بدن به یک عفونت باعث آسیب دیدن بافت‌ها و اعضای بدن خود فرد می‌شود”.

هنگامی که سپسیس رخ می‌دهد، می‌تواند باعث التهاب گسترده و لخته شدن خون در بدن شود. در صورت عدم درمان، سپسیس می‌تواند منجر به آسیب بافت، نارسایی اعضای بدن و مرگ شود.

سپسیس اغلب به عنوان مسمومیت خون یا سپتی سمی شناخته می‌شود. با این حال، مسمومیت خون و سپتی سمی به طور خاص به گسترش باکتری‌ها در خون اشاره دارد.

در حالی که عفونت‌های باکتریایی شایعترین علت ایجاد سپسیس است این بیماری میتواند از طریق عفونت‌های ویروسی یا قارچی نیز گسترش یابد.

علائم سپسیس چیست؟

سازمان‌های بهداشت و درمان اعلام میدارند که هر زمانی که احساس کردید شخصی علائم بیماری سپسیس را نشان می‌دهد، باید سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

علائم احتمالی سپسیس برای کودکان یا خردسالان شامل موارد زیر است:

• پوست، لب یا زبان کمرنگ، لکه دار یا به رنگ آبی به نظر می‌رسد.
  • بثورات و دانه‌های ایجاد شده در بدن محو نمی‌شود.
  • تنگی نفس، تنفس سریع یا تنفس دشوار بصورت مداوم.
  • گریه کردن با صدای بلند که به نظر نمی‌رسد مانند گریه‌های معمول آنها باشد.
  • از دست دادن علاقه نسبت به تغذیه یا سرگرمی‌های روزمره.
  • بیشتر از حد معمول خواب آلود به نظر می‌رسد یا با سهولت از خواب بیدار نمی‌شوید.

علائم احتمالی بیماری سپسیس برای نوجوانان یا بزرگسالان شامل موارد زیر است:

• پوست، لب یا زبان کمرنگ، لکه دار یا به رنگ آبی به نظر می‌رسد.
  • بثورات و دانه‌های ایجاد شده در بدن محو نمی‌شود.
  • تنگی نفس، تنفس سریع یا تنفس دشوار بصورت مداوم.
  • احساس گیجی و عملکرد نادرست یا تعجیل در سخن گفتن.

علائم بیماری سپسیس می‌تواند مشابه سایر شرایط سلامتی مانند آنفولانزا باشد.

اگر فردی لائم زیر را نشان داد به سرعت او را به پزشک برسانید.

• احساس ناخوشایند شدید.
  • ادرار نکردن به مدت ۱۲ ساعت برای نوزادان و کودکان خردسال و یک روز کامل برای نوجوانان و بزرگسالان.
  • استفراغ مکرر.
  • تجربه تورم در اطراف زخم
  • تجربه درجه حرارت بسیار بالا یا بسیار کم بدن، احساس گرما یا سرما یا لرز.

بعد از اینکه فردی به بیماری سپسیس مبتلا و درمان شد، ممکن است همچنان عوارض پس از سپسیس را تجربه کند.

این علائم بعد از سپسیس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در بلع.
  • مشکل در تمرکز.
  • مشکلات سلامت روان مانند اضطراب یا غم و اندوه.
  • ضعف در عضلات.
  • از دست دادن حافظه.
  • بیخوابی

بیماری سپسیس چقدر رایج است؟

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که سپسیس بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. طبق گفته این سازمان، این وضعیت در حدود شش میلیون فوت در سال ایجاد می‌کند و حدود سه میلیون نوزاد تازه متولد شده و ۱٫۲ میلیون کودک را نیز درگیر کرده است.

«اتحادیه سپسیس در انگلیس» (UK Sepsis Trust) بیان می‌کند که ۲۵۰۰۰ کودک هر ساله در انگلستان به بیماری سپسیس مبتلا می‌شوند. پنج نفر در انگلیس به دلیل شرایط این بیماری در هر ساعت جان خود را از دست می‌دهند.

اتحادیه جهانی سپسیس اظهار داشت که هر کسی ممکن است به سپسیس مبتلا شود، اما افراد در معرض خطر بیشتر شامل: کودکان زیر یک سال، بزرگسالان بالای ۶۰ سال، افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می برند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که طحال ندارند، هستند.

چگونه می‌توان از ابتلا به سپسیس جلوگیری کرد؟

اتحادیه جهانی سپسیس می‌گوید، مؤثرترین راه برای جلوگیری از ایجاد بیماری سپسیس جلوگیری از ابتلا به عفونت است. برای جلوگیری از عفونت، فرد می‌تواند واکسیناسیون انجام دهد، اطمینان حاصل کند که فقط با آب تمیز در تماس باشد و بعد از کثیف شدن دست و انجام زایمان در محیطی ایمن و استریل شده، دست های خود را به درستی شستشو دهد.

آیا می‌توان سپسیس را درمان کرد؟

وقتی سپسیس در مراحل اولیه مشخص شود، می‌توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد. اکثر مبتلایان به سپسیس که در مراحل اولیه بیماری آنها تشخیص داده می‌شود، کاملاً بهبود می‌یابند.

اگر فردی دچار سپسیس شدید شود یا دچار شوک سپتیک شود – که هر دوی آنها جزو “فوریت‌های پزشکی” قلمداد می‌شوند- باید در بیمارستان بستری شود و ممکن است برای مداوا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شود.

همانطور که سپسیس شدید می‌تواند روی اندام‌های حیاتی بدن تأثیر بگذارد، این وضعیت می‌تواند منجر به بیمار شدن شدید فرد شود. از هر ۱۰ مورد سپسیس شدید ۴ مورد از آن می‌تواند کشنده باشد، در حالی که در هر ۱۰ مورد مشابه ۶ مورد شوک سپتیک را تجربه می‌کنند.

“با این حال، سپسیس در صورت شناسایی سریع، قابل درمان است و در بیشتر موارد منجر به بهبودی کامل و بدون مشکلات ماندگار می‌شود.”