هپاتیت چیست و آیا قابل درمان است؟

در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ وزارت بهداشت انگلیس گزارشی را منتشر کرد که نشان داد تا حدود ۹۵٫۶۰۰ نفر در انگلستان ممکن است مبتلا به هپاتیت باشند اما از ابتلا به آن آگاهی نداشته باشند.

وزارت بهداشت از افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، درخواست کرده است که تست هپاتیت انجام دهند، زیرا در صورت عدم درمان، ویروس این بیماری می‌تواند کشنده باشد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هپاتیت B و C تقریباً ۵۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و هر ساله دلیل حدود ۱٫۵ میلیون مرگ در جهان است. گفته می‌شود که از هر سه نفر یک نفر در معرض یک یا دو نوع ازاین ویروس قرار دارد، در حالی که اکثر مبتلایان به ویروس هپاتیت از آن آگاهی ندارند. WHO اظهار می‌دارد که هپاتیت قابل پیشگیری، قابل درمان است. حتی هپاتیت C نیز قابل درمان است. با این حال، این سازمان اظهار می‌دارد که بیش از ۸۰ درصد افرادی که مبتلا به هپاتیت هستند، به خدمات انجام آزمایش و درمان دسترسی ندارند.

بنابراین علائم هپاتیت چیست و آیا می‌توان آن را درمان کرد؟ در اینجا همه‌ی آن چیزی که باید درمورد هپاتیت بدانید آورده شده است.

هپاتیت چیست؟

به گفته‌ی وزارت بهداشت انگلستان، هپاتیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب کبد به کار می‌رود. ویروس‌های هپاتیت شایعترین علت ایجاد هپاتیت در سراسر جهان هستند؛ اما سایر عفونت‌ها، مواد سمی و بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌توانند باعث بیماری هپاتیت شوند.

چندین نوع مختلف هپاتیت وجود دارد در حالی که برخی از آنها بدون ایجاد هیچ مشکل جدی بهبود می‌یابند، برخی از انواع دیگر هپاتیت تا زمان طولانی تری باقی می‌مانند و باعث زخم کبد (سیروز) ، از بین رفتن عملکرد کبد و در برخی موارد سرطان کبد می‌شوند.

علائم هپاتیت چیست؟

هپاتیت در کوتاه مدت اغلب علائم قابل توجهی ندارد، بنابراین بسیاری از مردم متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند. با این حال، اگر هپاتیت تا مرحله‌ای پیشرفت کند که علائم آن بروز پیدا کند‌، این علائم شامل موارد زیر است:

• درد عضلانی و درد مفاصل
  • درجه حرارت بالای بدن
  • احساس بیمار بودن
  • احساس خستگی غیرمعمول و همیشگی می‌کنید
  • یک احساس ناخوشی کلی
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • ادرار تیره
  • مدفوع کم رنگ یا خاکستری
  • خارش پوست
  • زردی چشم و پوست (یرقان)

وزارت بهداشت انگلستان اضافه کرد: هپاتیت در طولانی مدت نیز ممکن است علائم واضحی نداشته باشد تا زمانی که کبد به طور کامل کار خود را متوقف کند و در این صورت نیز فقط ممکن است با انجام آزمایش خون ابتلا به هپاتیت مشخص شود.

در مراحل بعدی نیز می‌تواند باعث یرقان، تورم در پاها، گیجی و وجود خون در مدفوع یا استفراغ شود.

انواع مختلف هپاتیت چیست؟

انواع مختلفی از هپاتیت از جمله: A ، B ، C ، D ، E ، الکلی و خود ایمنی وجود دارد. اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف آن در متن زیر آمده است. هپاتیت ویروسی قابل پیشگیری است.با افزایش آگاهی خود در این زمینه بدانید که چگونه می‌توانید از خود و عزیزانتان در برابر این بیماری محافظت کنید. با پرسنل مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مشورت کنید و در صورتی که در معرض خطر ابتلا به هپاتیت بوده‌اید حتما تحت آزمایش قرار بگیرید.

هپاتیت A

وزارت بهداشت انگلستان اظهار داشت که هپاتیت A ناشی از ویروس هپاتیت A است. معمولاً با مصرف مواد غذایی و نوشیدنی آلوده به مدفوع فرد آلوده ایجاد می‌شود و بیشتر در کشورهایی که از نظر بهداشتی ضعیف هستند، شایع می‌باشد. هپاتیت A معمولاً طی چند ماه بهبود می‌یابد، اگرچه گاهی اوقات می‌تواند شدید و حتی تهدید کننده زندگی باشد. هیچ درمانی خاصی برای آن وجود ندارد، به جز تسکین علائم آن مانند: درد، حالت تهوع و خارش.

هپاتیت B

هپاتیت B به دلیل ویروس هپاتیت B که در خون یک فرد پخش می‌شود ایجاد خواهد شد. هپاتیت Bیک عفونت شایع در سراسر جهان است و معمولاً از زنان باردار آلوده به نوزادان خود یا از تماس کودکان با یگدیگر سرایت می‌کند. در موارد نادر، این ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و تزریق داروی مشترک غیر استریل گسترش یابد. بیشتر بزرگسالان آلوده به هپاتیت B قادر به مقابله با ویروس و بهبودی کامل از عفونت در طی دو ماه هستند. اما بیشتر افراد آلوده مانند: کودکان به عفونت نوع طولانی مدت آن مبتلا می‌شوند. این حالت به هپاتیت مزمن B معروف است و می‌تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود. برای درمان آن می‌توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

هپاتیت C

وزارت بهداشت انگلستان اظهار داشت، هپاتیت C به دلیل ویروس هپاتیت C ایجاد می‌شود و شایع ترین نوع هپاتیت ویروسی در انگلیس است. این نوع هپاتیت معمولاً از طریق تماس خون به خون با فرد آلوده ایجاد می‌شود.

چگونه میتوان از ابتلا به هپاتیت C پیشگیری کرد؟

هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس وجود ندارد. اما با انجام برخی اقدامات میتوان از ابتلا به آن جلوگیری کرد:

• استفاده همیشگی از کاندوم برای انجام رابطه‌ی جنسی
  • عدم اشتراک وسایل شخصی مانند تیغ با دیگران
  • عدم اشتراک تجهیزات تزریق مواد مخدر سوزن، سرنگ و…
  • اگر تاتو، پیرسینگ یا مانیکور می‌کنید، مراقب باشید زیرا ممکن است خون شخص دیگری روی این تجهیزات باشد.